ونیز شهر کانال ها
image of 1140x530

مگه میشه شهر جهانگرد معروف، مارکوپلو رو نشناخت؟! به جز شهر مارکوپلو کدوم یکی از شهرهای دنیا روی آب شناوره؟یا کجای دنیا خیابون ها، کوچه ها و جاده هاش راه های آبیه و تاکسی های مسافر بریش قایقه؟

ونیز شهر کانال‌ها و آبراه‌هاست؛ شهر قصه‌ها و رویاها و مارکوپولو و بالماسکه؛ شهری که اتومبیل نداره و با قایق‌های مخصوص و سنتی‌اش یعنی گوندولا شناخته میشه.

دیدنی‌های ونیز هم مثل خودش خاص‌اند. با وجود خانه‌هایی با دیوارهای فرورفته‌ در آب، قایق‌های پارک‌شده و پله‌های غوطه‌ور در آب حس می‌کنید توی یک تابلوی نقاشی هستید.

برای لمس روح ونیز قایق‌سواری روی آبراه‌های ریز و درشتش کافی نیست؛ باید سالن تئاتر لافینچه«la fenice» و اپرای کاخ را ببینید، پاستای تازه ونیز را نوش جان کنید و غرق گالری‌های هنری و موزه‌های تماشایی شهر بشین. ونیز مقصد خرید نیست؛ اما خوبه یادگاری‌ های ونیزی مثل ماسک‌های بالماسکه و عروسک‌های سنتی با خودتون بیارید.

فقط ونیزِ که در خونه هاش به سمت دریا باز میشه و جلوی خونه ها به جای ماشین قایق قرار گرفته و رفت و آمد مردمش به وسیله قایق صورت می گیره. در کانال‌های اصلی شهر قایق‌های مسافربری بزرگ مثل مترو و اتوبوس‌های شهری، ایستگاه به ایستگاه مسافرها رو جابجا می‌کنن. این شهر زیبا و دیدنی که به صورت جزیره های کوچیک تو شمال ایتالیا قرار گرفته به وسیله کانال هایی از هم جدا شده و همین موضوع باعث شده میلیونها نفر از سر تا سر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنن.

ونیز، واقعا شهر روی آبه. خیلی از قسمت‌های شهر ونیز در آب غوطه‌ورن و درِ بسیاری از خانه‌ها، کنار دیوارهای فرورفته تو آب باز می‌شه. موقع گشتن شهر تو کوچه‌های باریک و عجیبش قدم بزنین. نگران گم شدن‌ هم نباشین، چون بالاخره سر از یک میدان پر توریست، مثل میدان سن مارکو در میارید.

این گشت و گذارها برای تنفس روح این شهر لازمه، برای دیدن ساکنینی که با قایق‌ از خرید روزانه به خانه برمی‌گردن، قایق رو به ستون‌های خانه می‌بندن و به پله‌های غوطه‌ور در آب پا می‌گذارن… برای شناختن ونیز دیدن همین ها کافیه.

دنبال بنا و عمارت و کلیسا نگردین. اگه قراه شهر رو بشناسی با پای پیاده کوچه ها رو زیرو رو کن. کلیساها و عمارت ها پیش عظمت خود شهر، مخفی شدن. ونیز رو با تمام وجودت ببین.
اگر در فوریه به این شهر سفر کنید، کارناوال ماسک‌ها رو تماشا می‌کنید که یکی از قدیمی‌ترین کارناوال‌های جهانه.

ونیز آب و هوای نیمه مرطوب گرمسیری داره. با این حال می‌گن بهتره ونیزو حتی تو تابستون دید، تا این که اصلا ندید.

بهترین وقت سفر به ونیز، بهار و پاییزه و این موقع از سال، شهر پر از توریسته.

About Author

client-photo-1
مهسا ثقفی

Comments

دیدگاهتان را بنویسید