عجیب ترین پل‌های جهان را بشناسید !
image of 1140x530

این پل‌ها هر كدام لقبی دارند: بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین، شلوغ‌ ترین و… . همه این پل‌ها یك ویژگی مشترك دارند: اینکه اجداد ما حتی در رویای خود هم نمی‌توانستند آن‌ها را تصور كنند. این پل‌ها شگفتی‌های مهندسی و معماری هستند و در واقع شكل گرفتن هر كدام از آن‌ها نشانگر قدرت و توانایی انسان است.

1. طولانی‌ترین پل جهان- 165 كیلومتر روی هوا
دانی یانگ – كانشان«Danny Yang-Kunshan»،‌ چین

چینی‌ها قطب جدید مهندسی در جهان هستند. آن‌ها در سال‌های اخیر شماری از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های جهان را ساخته‌اند و حالا در میان 5 پل طولانی جهان 3 تا از‌ آن‌ها در مسیر قطارهای مافوق سریع پكن- شانگهای واقع است. این مسیر كه سالانه 80 میلیون نفر در آن تردد می‌كنند با بودجه 33 میلیارد دلاری ساخته شده است. پل دانی‌یانگ-كانشان در آغاز سال 2011 افتتاح شد و با طول بیشتر از 165 كیلومتر طولانی‌ترین پل جهان شد. طبیعی است كه امكان حركت با پای پیاده روی این پل وجود نداشته باشد اما گذر از آن با قطار مافوق سریع كه با سرعت 300 كیلومتر در ساعت حركت می‌كند، بسیار لذت‌بخش است. در حال حاضر به لطف مسیر جدید ساخته شده و قطارهای مافوق سریع، مسیر پكن- شانگهای كه قبلا 11 ساعت به طول می انجامید، 5 ساعته طی می‌شود.

2. مرتفع‌ترین پل جهان-400 متر بالاتر از سطح زمین
میلاوو «Mylavu»، فرانسه

پل میلاوو چندان طولانی نیست، این پل در واقع 2 تپه را به هم وصل می‌كند، اما مسئله این است كه این 2 تپه در جنوب فرانسه در یك معبر استراتژیك واقع شده‌اند. معبر باریك میان جنوب فرانسه و اسپانیا؛ جایی كه در تابستان‌ها صدها هزار مسافر راهی آن می‌شوند. این پل ساخته شد تا ترافیك سنگین‌ این مسیر را سبك كرده و راه را برای مسافران كوتاه كند. ساخت این پل 17 سال (1987 تا 2004) طول كشید. میلاوو از ارتفاع 325 متری شروع می‌شود و به سمت بالا شیب اندكی دارد، در بلندترین نقطه ارتفاع این پل تا زمین 410 متر است كه آن را به مرتفع‌ترین پل جهان تبدیل كرده است. این پل جدا از این ركورد، منظره فوق‌العاده‌ای هم دارد. اگرچه عبور هیچ كس با پای پیاده از روی این پل مجاز نیست، اما یك مسابقه دو و میدانی به طول 20‌ كیلومتر در تابستان‌ها در این منطقه برگزار می‌شود كه دونده‌ها كل مسافت پل را طی می‌كنند و از زیبایی فوق‌العاده آن لذت می‌برند.

3. بزرگ‌ترین پل آجری جهان – 20 میلیون آجر یعنی چقدر؟
ویلی کاشنر«Willy Kushner»، آلمان

این پل تنها 600 متر طول دارد كه در میان «ترین‌‌های» پل‌های جهان اصلا رقم زیادی محسوب نمی‌شود اما ویژگی این پل در واقع طول یا ارتفاع آن نیست بلكه مصالحی است كه در ساخت آن به كار رفته است. این پل واقع در منطقه ساكسونی آلمان شرقی با بیش از 20میلیون آجر ساخته شده است. این در حالی است كه اكثر پل‌های جهان از فلزات یا سنگ ساخته می شوند و استفاده از آجر، با توجه به گرانی آن انتخاب عجیبی است؛ اما خب، وجود چند كارخانه آجرپزی در اطراف این منطقه مصالح ساخت پل ویلی کاشنر را توجیه می‌كند. در كنار مسیر ریل راه آهن این پل، مسیر پیاده‌روی هم وجود دارد كه می‌توانید از آن عبور كنید و از منظره زیبای آن لذت ببرید.

4. طولانی‌ترین پل سرپوشیده جهان-پل 110 ساله

هارتلند بریج«Hartland Bridge»، كانادا

دولت كانادا در مورد ساخت پلی روی رودخانه سن‌جان مردد بود زیرا وضعیت آب و هوایی متغیر این ناحیه ساخت پل و استفاده از آن را مشكل می‌كرد، اما گروهی از مردم این پروژه را به شكل مشاركتی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به سرانجام رساندند. آن‌ها این پل 403 متری مسقف را در سال 1901 ساختند و 5 سال بعد آن را به دولت فروختند. حالا با پیشرفت‌های علمی، دیگر پل‌های سرپوشیده ساخته نمی شوند و برای همین پل‌ هارتلند به طولانی‌ترین پل سرپوشیده جهان بدل شده است. می‌توانید هم با اتومبیل و هم به صورت پیاده از داخل این پل سرپوشیده بگذرید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

5. بزرگ‌ترین پل معلق جهانپل 4كیلومتری با 2 پایه

آكاشی كایكو«Akashi Caicos» یا پل مروارید، ژاپن
زمانی كه این پل در حال ساخت بود، بسیاری از افراد آن را غیرممكن می‌دانستند و حتی برخی مهندسان معتقد بودند كه در نهایت ساخت این پل ممكن نخواهد شد، اما ژاپنی‌ها طرح رویاپردازانه خود را عملی كردند. پل آكاشی كایكو در واقع بزرگ‌ترین پل معلق جهان با طول 4300 متر است که تنها بر روی دو پایه قرار گرفته و این نكته آن را به معجزه‌ای در علم «معماری» بدل كرده است. پل آكاشی كایكو شهر بندری مشهور كوبه را به جزیره آواجی مركز صید مروارید ژاپن كه در كل تاریخ ژاپن به نام دروازه مروارید شهرت داشته وصل می‌كند (علت نام گذاری این پل به پل مروارید هم همین است). این پل كه در سال 1998 تكمیل شد ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، مثلا در مقابل بادهایی با سرعت 250 كیلومتر در ساعت و همچنین زمین ‌لرزه‌هایی به قدرت 5/8 ریشتر مقاومت است.

6. عریض‌ترین پل جهان -غول 80ساله
سیدنی هاربر«Sydney Harbor»، استرالیا
پلی كه 60 متر عرض آن است به چه دردی می‌خورد؟ اگر جواب این سوال را از مردم سیدنی بپرسید به شما خواهند گفت: به درد كم كردن ترافیك. در واقع پل هاربر بسیاری از مشكلات ترافیكی سیدنی را حل كرده است. در این پل بسیار عریض یك بزرگراه 8 لاینه (4لاین در هر طرف)، 2 خط مترو و2 مسیر مخصوص پیاده‌روی تعبیه شده است. این پل قلب تجاری سیدنی را به منطقه‌های مسكونی حاشیه شهر وصل می‌كند و برای همین نقش بسیار مهمی در زندگی مردم این شهر دارد. شاید باورش برایتان عجیب باشد ولی این پل فوق‌العاده در سال 1932 ساخته شده است. شاید بهترین چشم‌انداز تماشای آن از بالای برج پیلتون است؛‌ پس از بالا رفتن از 200 پله می‌توانید بالای برج قرار بگیرید و چشم‌اندازی فوق‌العاده هاربر را نظاره كنید.

7.شلوغ‌ترین پل جهان-روزی 150 هزار اتومبیل

جرج واشنگتن«George Washington»، نیویورك
این پل كه از روی رودخانه هادسن می‌گذرد، نیوجرسی را به منهتن وصل كرده و در واقع شلوغ‌ترین محله‌های شهری نیویورك را به هم وصل می‌كند. بر اساس آمار ، هر ساكن شهر نیویورك حداقل 7 بار در طول یکسال از روی این پل عبور می‌كند. احتمالا تعجب كرده‌اید كه این همه وسیله نقلیه چطور می‌توانند از یك پل عبور كنند. اما باید بدانید جرج واشنگتن یك پل 2 طبقه است كه در مجموع 14 لاین دارد (8 لاین در قسمت بالایی و 6 لاین در قسمت پایینی) و برای همین اتومبیل‌ها چندان در ترافیك این پل گرفتار نمی شوند.

About Author

client-photo-1
admin

Comments

دیدگاهتان را بنویسید