آنچه باید از ویزای شینگن بدانید
image of 1140x530

معاهده شینگن قراردادی است که در سال ۱۹۸۵در منطقه ای به نام شینگن در کشور لوکزامبورگ بین چند کشور امضا شد، که با این معاهده، ورود ساکنین کشورهای اروپایی، بدون ویزا به این کشورها آزاد شد. بنابراین ویزای شینگن برای کسانی است که از ساکنین یا اتباع کشورهای محدوده شینگن نیستند و می‌خواهند به این محدوده وارد شوند.

فهرست 26 کشور عضو معاهده شینگن که برای ورود به آن ها باید ویزای شینگن داشته باشید:

آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، لتونی، پرتغال، هلند، سوئیس، بلژیک، لوکزامبورگ، سوئد، نروژ، لهستان، مجارستان، اتریش، استونی، اسلواکی، اسلوانی، چک، ایسلند، مالت، یونان و لیختن اشتاین

ساکنین و اتباع کشورهای قاره آمریکا (به غیر از چند کشور معدود مثل کلمبیا، پرو، بولیوی و…) و ساکنین و اتباع قاره استرالیا و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و مالزی نیازی به اخذ ویزای شینگن ندارند و می‌توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز به این کشورها وارد و یا خارج شوند. با راه‌اندازی سیستم وی آی اس(VIS) در سال ۱۳۹۱ قوانین گرفتن ویزای شینگن یکپارچه‌تر شد. VIS سامانه اطلاعات ویزای شینگن است؛ اطلاعات جامع ویزاها در این سیستم ثبت می‌شود و در مرزهای ورودی شینگن در اختیار مقامات مرزی قرار می‌گیرد.

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن در چهار نوع صادر می‌شود که در ادامه آورده شده است:

ویزای شینگن نوع A : ویزای ترانزیت است؛ یعنی مسافر نمی‌تواند از فرودگاه خارج شود، فقط می‌تواند در یکی از فرودگاه‌های شینگن پرواز خود را عوض کند و به کشوری در خارج از شینگن برود. درصورتی که برای سفر به یک کشور، احتیاج به عبور از یک کشور عضو شینگن را داشته باشید، باید برای گرفتن ویزای شینگن نوع A اقدام کنید.

ویزای شینگن نوع B : ویزای عبور است؛ یعنی مسافر می‌تواند از فرودگاه خارج شود و از شینگن به عنوان منطقه عبوری استفاده کند تا از طریق زمینی خود را به کشوری در خارج از محدوده شینگن برساند.

ویزای شینگن نوع C: ویزای توریستی است که معمولا ویزای شینگن مورد درخواست ایرانی‌هاست.

ویزای شینگن نوع D : ویزای بلند مدت است که معمولا تاجران و بازرگانان از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند در طول سال چندین بار به شینگن وارد و از آن خارج شوند.

گرفتن وقت سفارت و تعیین زمان مصاحبه برای ویزای شینگن

اولین مرحله دریافت ویزای شینگن، تعیین وقت سفارت برای مصاحبه است. با توجه به سفارت کشور مورد نظر وقت به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی به مسافر داده می‌شود. سفارت معمولا وقت عادی به مسافر می‌دهد، بنابراین بهتر است از ۲ ماه قبل سفر برای تعیین وقت اقدام کنید. در شرایط خاص مانند دلایل پزشکی و… با صلاحدید سفارت، وقت فوری هم داده می‌شود. بعد از تعیین وقت، متقاضی برای مصاحبه و ارائه مدارک در سفارت حاضر می‌شود.

مدارک لازم جهت درخواست ویزای شینگن

مدارک مورد نیاز برای همه کشورهای عضو شینگن شبیه به هم هستند و فقط کمی در جزئیات تفاوت دارند.

درخواست ویزای شینگن

اولین مرحله برای درخواست ویزای شینگن هر کشور، تکمیل فرم درخواست ویزای آن کشور است که باید از سفارت مربوطه دریافت شود. این فرم را باید به همراه مدارک دیگر در زمان مصاحبه ارائه دهید. یکی از سوالات فرم درخواست درباره نوع ویزای درخواستی شماست.

انواع ویزای شینگن توریستی:

  • ویزای شینگن توریستی یک بار ورود
  • ویزای شینگن توریستی چندبار ورود یامولتی پِل: اگر در طول مدت سفر قصد خروج از محدوده شینگن و ورود دوباره را داشته باشید، باید ویزای شینگن چندبار ورود بگیرید. در صورت گرفتن ویزای شینگن مولتی پِل یا چند بار ورود می توانید خیلی راحت به کشورهای اروپای شرقی مثل بلغارستان، کوزوو،آلبانی، مقدونیه، صربستان، مونته نکرو، کرواسی و … بدون گرفتن ویزای جداگانه برای این کشورها سفر کنید.

 البته اگر برای اولین بار قصد سفر به محدوده شینگن را دارید، بهتر است برای گرفتن ویزای شینگن توریستی دوهفته‌ای و یک‌بار ورود اقدام کنید تا با احتمال بیشتری درخواستتان پذیرفته شود.

توجه: هرچند که این کشورها عضو شینگن هستند و ویزای همه‌شان ویزای شینگن محسوب می‌شود، اما فرم درخواست برای هر کشوری متفاوت است، بنابراین مثلا برای درخواست ویزای آلمان نباید به سفارت فرانسه مراجعه کرد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای شینگن:

  1. شناسنامه ایرانی
  1. گذرنامه: اصل گذرنامه و در صورت نیاز کپی آن، اعتبار گذرنامه باید حداقل شش ماه بعد از تاریخ درخواست ویزا باشد.
  1. عکس رنگی(سه قطعه): عکس‌ها باید رنگی، تمام رخ، زمینه سفید و جدید باشد که با ظاهر فعلی صاحب عکس کاملا هم‌خوانی داشته باشد و در ابعاد ۶ در ۴ ارائه شود. طبق مقررات شینگن، عکس شما بر روی برچسب ویزای شینگن چاپ خواهد شد.
  1. اسناد رسمی شغلی و منابع مالی:
  • گواهی اشتغال باید روی سربرگ رسمی محل کار و با ذکر سمت شغلی و امضای مدیرعامل، حقوق ماهانه و زمان اشتغال به کار ارائه شود.
  • اگر دانشجوها هستید، ارائه گواهی اشتغال به تحصیل بر روی سربرگ رسمی دانشگاه و به زبان انگلیسی به همراه امضای رئیس دانشگاه ضروری است.
  • افرادی مانند زنان خانه‌دار یا فرزندان که تحت تکفل‌ هستند، برای دریافت ویزای شینگن گواهی اشتغال به کار و شرح صورت‌حساب بانکی مربوط به همسر یا پدرشان الزامی‌ است.

مدارکی که برای اخذ ویزای شینگن باید به همراه ترجمه به سفارت ارائه داده شوند:


۱. پرینت حساب بانکی؛ گردش مالی سه ماه آخر و مانده حساب که روی سربرگ بانک و مهر شده باشد.
۲. سوابق بیمه کاری سه ماه آخر قبل از درخواست ویزای شینگن.
۳. اصل و ترجمه‌ سند ملکی که به نام خود شخص است، که اصل سند هنگام تحویل بقیه مدارک به مسافر بازگردانده می شود.

رزرو بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد
ارائه رزرو بلیط هواپیما کافی است برای درخواست ویزای شینگن کافی است و نیازی به خرید بلیط هواپیما نیست.

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی برای مدت زمان سفر باید برای هر مسافر حداقل هزینه ۳۰ هزار یورو را پوشش دهد. این بیمه باید هزینه‌های احتمالی بازگشت به کشور تحت مراقبت‌های پزشکی، نیاز به درمان و هزینه‌های بیمارستانی اضطراری را پوشش دهد و تا پایان زمان اقامت در کشورهای حوزه شینگن اعتبار داشته باشد.

واچر رزرو هتل
رزرو هتل باید برای تمام زمان اقامت بوده و با تاریخ بلیط رفت و برگشت مطابقت داشته باشد.

حداقل هزینه و زمان لازم برای صدور ویزای شینگن

برای صدور ویزای شینگن بررسی مدارک معمولا دو هفته طول می‌کشد و بعد از ارائه مدارک و مصاحبه، سفارت تاریخی را برای دریافت نتیجه ویزای شینگن، اعلام می کند.

مصاحبه سفارت برای ویزای شینگن

مصاحبه ویزای شینگن، در روز تعیین شده و در زمان ارائه مدارک به زبان فارسی انجام می شود و معمولا سوال‌هایی در مورد خود شخص و دلایل سفر پرسیده می شود. عکس و اثر ده انگشت مسافر هم در زمان مصاحبه برای ثبت در سیستم گرفته می‌شود.

مدت زمان اعتبار ویزای شینگن

در یک ویزای شینگن دو تاریخ مشخص تاریخ اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز ویزا، ثبت شده است. برای ورود شخص به محدوده شینگن، لازم است هر دو تاریخ معتبر باشند. یک کد برای مشخص کردن تعداد دفعات مجاز ورود شخص به محدوده شینگن درج شده که می‌تواند از یک تا نامحدود باشد.

از ویزای شینگن بیشتر بدانید…

  • اولین ورود شخص به مرزهای شینگن باید از همان کشوری باشد که در فرم تقاضای خود اعلام کرده و بر اساس آن ویزا گرفته است.
  • بعد از دریافت ویزای شینگن و ورود به محدوده شینگن شخص می تواند به همه کشورهای این حوزه مسافرت کند، زیرا بین کشورهای شینگن کنترل مرزی وجود ندارد.
  • داشتن ویزای شینگن لزوما به معنی تضمین ورود شخص به محدوده شینگن نیست. چرا که مقامات مرزی هر کشوری مجازند تا با توجه به وضعیت هر مسافر به او اجازه ورود بدهند و یا از ورودش به محدوده شینگن جلوگیری کنند.
  • افرادی که ویزای شینگن در گذرنامه‌ی خود دارند، شانس بیشتری برای اخذ مجدد ویزای شینگن خواهند داشت.

درصورت نیاز با اخذ ویزای شینگن با ما تماس بگیرید:

021-66906364

021-66901918

About Author

client-photo-1
admin

Comments

دیدگاهتان را بنویسید